Reklama
 
Blog | Lenka Kosková Třísková

Venkovan jede autem do Prahy

Placené parkování v centru Prahy, rezidenční zóny a další opatření vedoucí ke snížení počtu aut v centru Prahy jsou v zásadě dobré. Sama jsem několik let v centru Prahy bydlela a množství aut v ulicích mi vadilo. Jenže když se řekne á mělo by se říci i bé; v tomto případě tím bé je také snaha kromě zavedení poplatků a pokut umožnit parkování na okraji Prahy všem těm, kteří až dosud jezdili autem do centra. Příkladem můžeme být my - venkovani. Vážení pražští radní - dříve, než nás začnete trestat za to, že svými auty jezdíme až do centra, dejte nám šanci udělat to jinak. A pochopte, prosím, že jsou situace, kdy opravdu uvítáme možnost dojet autem až na místo určení.

Bydlím v Liberci. Čas od času potřebuji za různými cíli do Prahy. Jedu-li sama bez dětí či nákladu, ráda parkuji na záchytných parkovištích na Černém mostě a dále pokračuji MHD na místo určení. Považuji to za pohodlnější, svobodnější i rychlejší. Jenže: záchytná parkoviště jsou většinou po půl osmé úplně plná, uvolňují se až kolem 15. hodiny. Takže když dorazím do Prahy po osmé, musím k radosti místních obyvatel auto buď umístit někde v sídlišti na Černém mostě, nebo jet až do centra a modlit se, abych kromě rezidenčních zón našla i placená místa. Například na takových Vinohradech to vůbec není jednoduché.

A to máme my, kteří dojíždíme do Prahy od Černého mostu, v podstatě štěstí. Rodiče bydlí v Roudnici. V tomto směru parkovací domy či nějaká P+R skoro neexistují. Jedno je v Holešovicích u metra, ale to bývá plné už kolem 7. hodiny ráno. Další jsou prý někde kolem Ládví. Najít ta parkoviště není úplně snadné, protože cesta k nim není dobře značená, navíc jejich kapacita také není příliš vysoká. Podobné je to i na jiných vjezdech do Prahy.

Znovu opakuji, že osobně dám ráda přednost možnosti parkovat na okraji Prahy a dál pokračovat MHD, kdykoliv je to jen trochu možné. Myslím, že podobně jako já by jednala i celá řada dalších venkovanů. Jen potřebujeme, aby na okraji města – nejlépe v místech, kde se do Prahy noří velké dálnice a silnice z venkova – byla parkoviště s dostatečnou kapacitou. Bylo by vážně prima, kdyby se tahle parkoviště dala snadno najít a kdyby bylo možné rychle zjistit, zda jsou na nich volná místa. (Také by bylo prima, kdyby byl dobře značen i odjezd z parkoviště. Nezapomenu na den, kdy jsem poprvé vyjížděla z P+R na Černém mostě a následně bloudila mezi Makrem, Hornbachem a dalšími obchody. Víte, já opravdu netuším, jestli dálnice na Mladou Boleslav je spíše směrem na Makro, Počernice nebo Kyje – to byly jediné orientační cedule, které jsem tehdy našla.)

No a pak v mém životě nastávají situace, kdy to MHD opravdu nejde, nebo je to na hranici mých možností. Například v současné době jsem v 8. měsíci těhotenství a mám 1,5 roku starou dcerku. V této situaci je cestování s kočárem MHD už skoro nemožné, kočárek s dítětem je totiž poměrně těžký. A až se narodí to druhé dítě? Už to vidím: zaparkuji na Černém mostě, vybalím kočárek, naložím ho všemi těmi drobnostmi nutnými pro 1 den se dvěma dětmi do 2 let a vyrazím s kočárkem a tou starší pěkně za ručičku směrem k metru. Z toho parkoviště, které bývá volné i po sedmé, je to k metru nějakých 500 metrů. Odhaduji, že cesta zabere tak 30 minut. Potom mne čekají schody, s jedním dítětem za ruku a s druhým v kočáře, potom metro, eskalátory, tramvaje… Já VÍM, že se tohle všechno dá zvládnout a většinou to taky asi zvládnu. Jsou ale dny, kdy se potřebuji někam dostat rychleji nebo kdy vezu kromě dětí i další náklad. V takový den bych prostě ráda dojela autem na místo určení a zde klidně zaplatím i 50 Kč za hodinu parkování. Jen musím dostat šanci.

Nezbývá mi, než souhlasit s názorem Ondřeje Neffa: není-li k rezidenčním zónám a placeným parkovištím doplněn systém záchytného parkování na okraji Prahy plus placená stání v centru pro ty, kdo tam opravdu musí, je to celé jen buzerace a ne systematická práce na omezení automobilové dopravy v centru města.

Reklama